Janteloven

Fra Aksel Sandemose’s
"En flyktning krysser sitt spor"

 1. Du skal ikke tro at du er noe.
 2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
 3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
 4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
 5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
 6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
 7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
 8. Du skal ikke le av oss.
 9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Erling Førland’s Anti-Janteloven

 1. Du er enestående.
 2. Du er mer verdt enn noen kan måle.
 3. Du kan noe som er spesielt for deg.
 4. Du har noe å gi andre.
 5. Du har gjort noe du kan være stolt av.
 6. Du har store ubrukte ressurser.
 7. Du duger til noe.
 8. Du kan godta andre.
 9. Du har evner til å forstå og lære av andre.
10. Det er noen som er glad i deg.

Får jeg lov?

 0. Har du blitt lovet noe?
 1. Er du noen enestående, tror du?
 2. Tror du at du kan måle så meget mer verdi enn noen av oss?
 3. Tror du de som er klokere enn oss kan noe spesielt for deg?
 4. Innbiller du deg at du har noe bedre enn oss å gi andre?
 5. Vet du nok av det du har vært stolt av å ha gjort mer enn oss?
 6. Tror ikke du at vi er mere enn dine store ubrukte ressurser?
 7. Duger du til noe?
 8. Kan ikke du godta at andre ler av oss?
 9. Har du evner til å forstå og lære andre at du ikke tror noen bryr seg om deg?
10. Skal du ikke kunne lære oss om noen som trolig er glad i deg?
11. Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

Når skal jeg få lov?

 0. Tror du kanskje ikke at jeg vet noe om deg også?
 1. Jeg tror at… du ikke er noe!
 2. Jeg tror ikke at du er like mye som oss.
 3. Jeg tror at du ikke er klokere enn oss alle.
 4. Jeg tror du innbiller deg at du ikke er bedre enn oss.
 5. Jeg tror ikke du skulle vite mere enn oss.
 6. Jeg syns du ikke skal tro at du er mere enn oss.
 7. Jeg tror at du skal ikke duge til noen.
 8. Jeg tror alle ler av deg.
 9. Jeg skal ikke la noen bry seg om deg.
10. Jeg kan noe av det du tror du kan lære oss.
11. Jeg vet noe om deg som du kanskje ikke tror?

Hva har jeg ikke lovet?

 0. Ikke tro at jeg er usikker på hvem jeg er!
 1. Jeg vet at jeg er noe.
 2. Jeg vet at alle ikke er like mye.
 3. Jeg vet jeg ikke er klokere enn andre.
 4. Jeg innbiller ikke at andre er bedre enn meg.
 5. Jeg vet ikke mere enn andre.
 6. Jeg vet at jeg ikke har mere enn andre.
 7. Jeg duger trolig til noe.
 8. Jeg ler ikke av andre.
 9. Jeg vet jeg bryr meg om noen.
10. Jeg vet jeg ikke kan lære andre noe.
11. Jeg tror kanskje jeg ikke vil vite noe om deg?

Nå har du lovet at det er min tur!

 0. Tror du at du vet hvem jeg er?
 1. Jeg vet at du tror jeg er noen.
 2. Jeg vet meget godt at du er like som alle andre.
 3. Jeg vet at jeg er klokere enn alle sammen.
 4. Jeg vet du innbiller deg at du er bedre enn alle andre tilsammen.
 5. Jeg vet du tror at du vet mere enn alle.
 6. Jeg vet at du ikke tror du er mere enn oss alle.
 7. Jeg vet at du tror du skal duge til noen.
 8. Jeg vet du ikke vet hvem alle ler av.
 9. Jeg vet at du bryr deg kanskje om andre og ikke om meg.
10. Jeg vet du ikke kan ha lært noe som helst av andre.
11. Jeg vet at jeg er sikker på at jeg kanskje vet mere om deg?

Er det virkelig min tur igjen?

 0. Er du sikker på noe av det du vet?
 1. Jeg vet jeg skal bli noe.
 2. Jeg vet jeg er like som oss alle.
 3. Jeg er like klok som alle andre.
 4. Jeg inbiller ikke at jeg er bedre enn andre.
 5. Jeg vet jeg ikke vet mere enn andre.
 6. Jeg vet at alle er annerledes.
 7. Jeg vet jeg duger til noe.
 8. Jeg flirer for meg selv.
 9. Jeg bryr meg om andre.
10. Jeg vet vi kan lære mere.
11. Jeg er sikker på det jeg selv vet, er dere?

Nå er det vår tur!

 0. Er du sikker på oss alle?
 1. Vi vet vi er noe!
 2. Vi vet vi har så mye til felles!
 3. Vi vet vi er veldig kloke alle sammen!
 4. Vi vet vi sammen er blitt mye bedre!
 5. Vi vet mere til sammen!
 6. Vi vet vi er mere samlet!
 7. Vi vet vi duger til noe!
 8. Vi vet vi flirer sammen!
 9. Vi vet vi bryr oss noe om hverandre!
10. Vi vet vi har lært masse sammen!
11. Vi vet om noe så mye at vi tror i hverandre.

La oss alle gjøre som vi vil!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment